Apie krikščionio laisvę
Deimantas Karvelis,
VPU IF Lietuvos istorijos
katedros asistentas
Iš amžių tamsos Šventasis Raštas išėjo,
Sudegintas, kruvinas, plėšytas vėjų.
Ir štai Evangeliją Liuteris skaito,
Nuo Viešpaties žodžių jau širdys įkaito,
Ir ašara džiaugsmo žeme nuriedėjo…
Dž. Beikeris
Žmogus tarp Dievo ir velnio
Būtent toks vienos Martyno Liuterio (1483.XI.10-1546.II.18) biografijos pavadinimas bene taikliausiai apibūdina šią įvairialypę asmenybę, kuri visais laikais buvo skirtingai vertinama. XVI a. Liuteris labiau buvo žinomas kaip krikščionybės reformatorius. XIX a. vadintas didžiausiu Vokietijos patriotu. XX a. nacionalsocialistai pasigavo jo antižydiškus pasisakymus. Vis dėlto daugelis sutinka, kad nuo apaštalų laikų Vakarų krikščioniškojo pasaulio taip stipriai, kaip jis, neįtakojo joks kitas dvasinis lyderis. Skaičius darbų apie Liuterį, kaip ir jo paties darbų—sunkiai aprėpiamas. Bibliografija (t.y. mokslinių tyrinėjimų skaičius) apie šią istorinę asmenybę ir jos darbus šiandien jau siekia keliasdešimt tūkstančių pozicijų. Jo paties raštų skaičius sudaro ne vieną dešimtį tomų. 1826-1883 metais Erlangene išėjo 100 tomų rinktinių Liuterio raštų. 1883 metais Veimare pradėtas naujas Liuterio raštų leidimas, kuris nebaigtas iki šiolei.
Martynas Liuteris gimė 1483 metais lapkričio 10 dieną, vėlai naktį Eislėbene (pietvakarių Saksonija), katalikiškoje miestiečių Hanso ir Margaretos Liuterių šeimoje. Kitą dieną, anksti ryte, kūdikis buvo nuneštas į šv.Petro bažnyčią, kur vietinis klebonas pakrikštijo jį, duodamas Martyno vardą, kadangi ta diena sutapo su šv. Martyno Turiečio šventadieniu.
Nuo 1484 metų šeima persikėlė gyventi į Mansfeldą, kur Martynas, sulaukęs ketverių su puse metų, pradėjo lankyti vietinę mokyklą. Tos mokyklos mokytojai elgėsi su mokiniais “kaip kalėjimo prižiūrėtojai su vagimis”. Vėliau Liuteris rašys, jog mokykla “priminė pragarą ir skaistyklą”, joje mokiniai nieko neįsisavindavo dėl “rykščių, drebėjimo, baimės ir aimanų”. Prie tokios atmosferos mokykloje prisidėjo gana kietas Liuterio auklėjimas šeimoje.
Jo tėvai buvo labai griežti. Kartą mama jį primušė iki kraujo už tai, kad jis pavogė iš indaujos vieną riešutą. Kitą sykį panašiai su juo pasielgė tėvas. Kai Martynas buvo dvylikos su puse metų, tėvai pasiuntė jį į mokyklą Magdeburge (apie 64 km nuo Mansfeldo). Po metų jis grįžo namo ir buvo išsiųstas į kitą mokyklą, šį kartą Eisenache. Čia 1497 metais, per Velykas, jis pradėjo lankyti parapinę šv. Jurgio mokyklą, kurioje išbuvo iki 1501 metų.
Baigęs mokyklą Eisenache, septyniolikos metų jaunuolis įstojo į Erfurto universitetą. Gyvenimas universitete buvo suvaržytas ir panašėjo į vienuolišką. Studentų punktualumas ir skaitoma literatūra buvo griežtai cenzūruojami. Studijuodamas universiteto bibliotekoje, Liuteris pirmą kartą savo gyvenime susidūrė su Šventuoju Raštu. Martynas studijavo labai uoliai. Pirmosios jo biografijos autorius ir būsimos Reformacijos bendražygis Pilypas Melanchtonas apie jį rašys: “Erfurte jis įsisavino viską greičiau negu kiti. Jo dvasia, pilna pažinimo troškulio, reikalavo kažko daugiau, nei galėjo pasiūlyti universiteto studijų programa. Todėl jis pradėjo savarankiškai skaityti senovės romėnų ir graikų rašytojus”. 1502 metų rugsėjo mėnesį Liuteris tapo laisvųjų menų (septynių mokslų) bakalauru, o 1505 metų pradžioje—magistru. Tuo metu jo tėvas, vis tebepuoselėdamas perspektyvios ateities planus, laiškuose į sūnų ėmė kreiptis “Jūs”, net nužiūrėjo Mansfelde jam turtingą nuotaką. Bet tomis dienomis Martyno gyvenimas pasisuko pačiu nenuspėjamiausiu keliu…
Visiškai netikėtai tėvui, artimiesiems ir draugams, Martynas metė universitetą ir išėjo į vienuolyną. Pagrindinis įvykis, paskatinęs jį taip pasielgti, šalia daugelio kitų jo biografų legendinių aiškinimų, atsitiko 1505 metų liepos 2 dieną. Tos dienos vakare viešėjusį pas tėvus ir grįžtantį į Erfurtą iš vieno kaimo Martyną užklupo baisi audra. Prieš pat jį žaibas uždegė ir nuvertė medį. Sustingęs iš baimės Martynas krito ant kelių ir ėmė šaukti: “Gelbėk mane, šventoji Ona!” Išties simboliška, tačiau būtent ši liepsna iš dangaus pasuko jaunąjį Liuterį ta kryptimi, kuri vėliau atvedė į Reformaciją. Vienuolynas tais laikais buvo vienintelė vieta, kur žmogus, nusprendęs gyventi aktyvų dvasinį gyvenimą, galėjo rasti tinkamą tam aplinką. Neveltui viduramžių teologiniai traktatai vienuolynus laikė “sąžinės pirtimi”, “žemiška skaistykla, kurioje apvalomos daugelio nuodėmių rūdys”. Būtent tokią aplinką Liuteris tikėjosi rasti augustijonų—atsiskyrėlių vienuolyne.
Praėjus dviems savaitėms po įsimintinos audros, 1505 metų liepos 17 dieną, Liuteris įstojo į Erfurto augustijonų vienuolyną. Po poros dienų Liuterio tėvas atsiuntė aštrų laišką, kuriame kalbėdamas, jog sūnus pažeidė Dievo įsakymą “Gerbk savo tėvą”, išsižadėjo sūnaus. Tėvo planai “tinkamai ir turtingai apvesdinti” sūnų žlugo, šiam pasirinkus vienuolystę.
Gyvenimas vienuolyne buvo kruopščiai reglamentuotas. Keliamasi—3 valandą ryto, einama miegoti—8 valandą vakaro. Per parą kiekvienas vienuolis turėjo dalyvauti septyniose pamaldose, o penktadieniais atlikti viešą išpažintį. Nors Biblija nieko nekalba apie viešo nuodėmių išpažinimo būtinybę, viduramžių katalikų bažnyčios liturgijoje tai buvo dogma. 813 metais viename iš bažnytinių susirinkimų buvo pasakyta: “Išpažintis prieš Dievą panaikina nuodėmes, bet tai, kas išsakoma kunigui, mus gali pamokyti, kaip nuodėmės sunaikinamos”. 850 metais Paryžiaus sinodas viešą išpažintį dogmatizavo: “Jei kas išpažįsta nuodėmes slaptoje, tai ir jo atgaila slapta. Jei viešai—tai ir atgaila vieša prieš Bažnyčią”. Vieša atgaila buvo privaloma už tris nuodėmes: žmogžudystę, stabmeldystę ir paleistuvystę. Tuo nusidėjęs būdavo nuskutamas, apipilamas pelenais, apvelkamas skarmalais ir turėdavo pulti ant kelių prieš Bažnyčią ir prašyti melstis už jį, kadangi tikėta, jog Bažnyčia “savo meile, maldomis ir ašaromis nuplauna nuodėmę”. Nors, Šventojo Rašto teigimu, meilė negali panaikinti nuodėmių, o tik jas pridengti. Įdomu tai, jog toks viešos išpažinties praktikavimas, ypač intensyvus vienuolynuose, reiškėsi dar iki 1215 metų, t.y. ausinės išpažinties įvedimo.
Augustijonai maitinosi du kartus per dieną: 10 valandą ryto ir 4 valandą dienos. Pasninko metu, kuris sudarydavo trečdalį metų dienų, buvo tenkinamasi juoda duona ir vandeniu. Vienuolių celės buvo neapšildomos ir panašėjo į kalėjimų kameras. Kalbėtis tarpusavyje vienuoliai galėjo tik prioro akivaizdoje. “Dvasingiausieji” vienuoliai bendravo judesių pagalba, panašiai kaip kurčnebyliai. Į tokią krikščioniškos atgailos ir kūno marinimo vietą pateko jaunasis Liuteris. Savo uolumu, vykdant vienuolyno regulą, jis pranoko visus kitus. Kasdien po 3 valandas melsdavosi prie atviro lango. Net ir aršiausi priešai ateityje pripažins, jog Liuteris buvo pavyzdingas vienuolis.
1507 metų balandžio 4 dieną jis buvo įšventintas į kunigus. Į pirmąsias Martyno mišias atvyko jo tėvas Hansas kartu su draugais. Neseniai buvo miręs nuo maro jaunesnysis sūnus ir sielvartas paskatino tėvą susitaikyti su Martynu.
Po įšventinimo Liuteris tęsė teologijos studijas Erfurto vienuolyne. Septyniolika mėnesių, nedalyvaudamas choro užsiėmimuose ir kituose vienuolyno darbuose, jis atsidėjo Šventojo Rašto ir Bažnyčios tėvų tekstų studijoms. 1508-ųjų spalį tapo filosofijos profesoriumi neseniai veikiančiame (nuo 1502 metų) Vitenbergo universitete. Po penkių mėnesių gavo teisę dėstyti biblistiką. Tuo pat metu ėmė mokytis hebrajų kalbos, kad galėtų originalo kalba skaityti biblinius tekstus. Liuterio asmeninis tikėjimas Vitenbergo periodu rėmėsi tradicine bažnyčios samprata apie įstatymišką ir teisiantį Dievą. Dievo malonės ir tiesos apreiškimas dar nebuvo pasiekęs jauno biblistikos profesoriaus širdies. “Žinojau, kad Kristus yra rūstus teisėjas, nuo kurio norėjau pabėgti, bet nesugebėjau. Kristus nebuvo man tarpininkas, bet teisėjas. Visada iškildavo klaidingi vaizdiniai, kai išgirsdavau Jėzaus vardą. Jo vardas dažnai mane gąsdindavo, o kai matydavau Jį ant kryžiaus, jausdavausi tarsi nutrenktas perkūno”.
1510 metų spalį Liuteris augustijonų kongregacijos įgaliojimu išvyko į piligriminę kelionę Romon. Vizitas Romoje sukėlė Liuteriui šoką. Iki tol Roma su popiežiumi jam buvo šventas miestas, regimas Kristaus Bažnyčios simbolis. Tačiau “šventoji Roma” tuo pat metu buvo velniška Roma, ir jeigu Liuterio nedomino kultūrinio renesanso atspindžiai mieste, tai jis negalėjo nematyti prostitučių, negirdėti apkalbų, nesusidurti su orgijomis tiek kilmingųjų namuose, tiek popiežiaus rūmuose. Penki kelionės mėnesiai jei ir nepadarė didelės įtakos dvasiniam Liuterio augimui ar jo teologinių pažiūrų formavimuisi, tai bent įtikino jį, jog egzistuojanti popiežija ir katalikų bažnyčia anaiptol nėra tokia bažnyčia, kurią Kristus pašaukė skelbti Evangeliją. Liuteris išties buvo vienas iš daugelio, kuris, anot to meto sparnuotos frazės, “pamatęs Romą, neteko tikėjimo”.
1512 metų rudenį Liuteris Vitenbergo universitete tapo teologijos daktaru. Įdomu tai, jog kaip jis niekada nesiekė jokių laipsnių, taip nenorėjo priimti ir daktaro diplomo. Išmintingam augustijonų generaliniam vikarui Staupicui pavyko jį įtikinti: “Dievas turi daug darbų, kuriuos turi atlikti. Jam reikalingi išmintingi žmonės, gabūs Jam pasitarnauti. Jeigu mirsi, net ir danguje būsi pašauktas į Jo darbą, nes Jam ir ten reikalingi daktarai”. Martyno gyvenime atsirado viena svarbi naujovė, padariusi iš Liuterio mokslininko Liuterį pamokslininką—daktaro statusas suteikė galimybę ir net pareigą pamokslauti didesnėms auditorijoms. Jis pradėjo pamokslauti savo vienuolijos broliams, dar labiau įniko į Biblijos studijavimą, ėmė dėstyti teologiją Vitenbergo universitete. Pirmos jo paskaitos Vitenberge 1513-1518 metais buvo paskirtos Psalmėms bei apaštalo Pauliaus laiškams: Romiečiams, Galatams ir Žydams. Jau šiuo laikotarpiu dar neatgimęs iš aukšto vienuolis savo paskaitose ėmė dėstyti kai kurias svetimas katalikybės ortodoksijai idėjas. Klausytojams Liuteris kalbėjo, jog Šventasis Raštas deramai gali būti skaitomas ar klausomas tiktai tokio žmogaus, kurio jausmai atranda harmoniją su Rašto turiniu. Esamą Bažnyčios padėtį Liuteris apibrėžė kaip pačią nelaimingiausią per visą jos istoriją. 1516 metais, pačiose Reformacijos išvakarėse, jis rašė: “Romos kurija, iki šaknų sugedusi ir užkrėsta, yra visiškas visų galimų godumo, ištvirkimo, girtuoklystės ir piktžodžiavimo rūšių chaosas. Šiandieninė Roma atsiduoda orgijoms taip pat, kaip ir cezarių laikais, jei ne dar daugiau. Todėl šiandien apaštalų reikia labiau, nei kada nors anksčiau”. Jis dėstė apie gyvą tikėjimą ir veiklią meilę. “Jei tikėjimas neapšviečia, o meilė neišlaisvina, joks žmogus nėra gabus trokšti ir daryti ką nors gero”.
Paskutiniaisiais gyvenimo metais Liuteris liudija apie savo atsivertimą, studijuojant laiško Romiečiams pirmąjį skyrių. “Galiausiai Dievas parodė man savo gailestingumą. O kai dieną ir naktį mąsčiau apie šiuos žodžius: “Dievo teisumas apsireiškia tikėjime, kaip parašyta, ‘Teisusis gyvens tikėjimu’ “, pradėjau suprasti Dievo teisumą kaip kažką, kuo gyvena teisus žmogus, kaip Dievo dovaną arba dievišką tikėjimą, ir suvokiau, kad žodžiuose “Dievo teisumas apsireiškia Evangelijoje” kalbama apie teisumą, dėl kurio gailestingas Dievas mus išteisina per tikėjimą. To dėka staiga pasijutau tarsi naujai gimęs, tarsi įžengęs pro atvirus vartus į patį Rojų. Nuo tos akimirkos Šventasis Raštas atsivėrė man naujoje šviesoje. Kaip anksčiau nekenčiau žodžių “Dievo teisingumas”, taip dabar pamilau”. Liuteris priėjo išvados, jog žmogus tuo pat metu yra ir Dievo išteisinta būtybė, ir nusidėjėlis. Vadinasi, žmogus pats negali pasiekti Dievo palankumo. Padėti jam gali tik tikėjimas. Vienuoliai, kunigai, popiežius ir bažnytiniai susirinkimai gali klysti. Neklysta tik Šventasis Raštas. O pagrindinė Rašto turinio tema, anot jo, yra Dievo malonės skelbimas.
Lūžis viešojoje Liuterio veikloje, atvedęs į Reformaciją, įvyko 1516-1517 metais ir buvo susijęs su vienu tradicinės bažnyčios liturgijos elementų—atlaidais, kurių metu būdavo platinamos indulgencijos. Viskas prasidėjo nuo to, jog 1510 metais popiežius Julijus II išleido bulę, nustatančią atlaidus, iš kurių gaunamos pajamos turėjo būti skirtos šv. Petro bazilikos Romoje statybai. 1516 metų spalio 31 dieną Vitenbergo parapinėje bažnyčioje Liuteris pasakė pamokslą, nukreiptą prieš atlaidus. Jis kalbėjo, jog atleidimą gali gauti ne tas, kas sumoka pinigus, bet tik tas, kas iš tikrųjų gailisi dėl savo nuodėmių. “Kristus netroško atlaidų skelbimo, bet Evangelijos skelbimo”. 1517 metų spalio 31 dieną savo garsiojo pamokslo prieš atlaidus metinių proga Liuteris pasiūlė surengti šia tema disputą universitete ir paskelbė garsiąsias 95 tezes. Jose aštriai kritikavo katalikišką atgailos sampratą ir pateikė evangelinį jos suvokimą, neigė popiežiaus viršenybę dvasiniame pasaulyje, pabrėžė skirtumą tarp “nuodėmių atleidimo religijos” ir tikro tikėjimo Kristumi. Nepraėjo ir dvi savaitės, kaip atspausdintos tezės išplito po visą Vokietiją, o per keturias savaites—po visą krikščionišką pasaulį, ir atrodė, anot vieno amžininko, “kad jas angelai nešiojo ant sparnų ir rodė visiems žmonėms”. Tezės buvo tarsi bombos sprogimas. Liuteris pirmasis viduramžiškoje visuomenėje išdrįso krikščioniško tikėjimo ir kulto klausimus paversti viešos diskusijos objektu. Tačiau Romos kurija, aišku, negalėjo pakęsti jokių diskusijų apie Bažnyčios ir popiežijos valdžią, todėl vokiečių vienuolio išsišokimas negalėjo likti nenubaustas… Dominikonų kapitula išsiuntė į Romą raštą, kuriame įtarė Liuterį erezija. Liuteris tuo metu išvyko į Heidelbergą. Universiteto ir paskaitų palikimas buvo žingsnis į nežinią. Per pusę metų savo tezėmis įsigijo jis daug draugų ir ne mažiau priešų. Iš Martyno celės 1518 metais pradėjo plaukti raštų lavina, kuri nesustojo iki pat jo mirties.
Daugiausia Liuteris rašė ir leido teologinius veikalus—pirmieji iš jų buvo Psalmių komentarai, Vokiečių teologija. Vitenbergo spaustuvė nespėjo tenkinti Liuterio poreikių, todėl jis pradėjo siųsti savo darbus Leipcigo spaustuvei. Prijaučiančių jam, kaip ir klausytojų jo pamoksluose bei paskaitose, tolydžio daugėjo. Universitetas, parapija, miestas, atvykstantys svetimšaliai ėmė remti Liuterį. 1519 metų gegužės mėnesį jis suformulavo savo garsųjį bažnyčios apibrėžimą: “Bažnyčia yra ten, kur skelbiamas Dievo žodis ir kur juo tikima”. Tais pačiais metais Liuteris pirmą kartą išsamiai susipažino su XV a. Čekijos reformatoriaus Jano Huso raštais ir visiškai įsitikino, kad nei popiežius, nei bažnytiniai suvažiavimai neturi galutinės valdžios interpretuojant Šventąjį Raštą. Sustiprėjo jo antipopiežiškos nuostatos. Viename iš laiškų jis rašė: ”Peržiūrėjau popiežiaus dekretus ir abejoju, ar popiežius yra antikristas, ar tik jo apaštalas“. Liuteris prarado bet kokias iliuzijas, jog Roma gali pasikeisti :”Jei Romos kurija nėra pats šlykščiausias viešnamis, kokį tik galima įsivaizduoti, tai aš nežinau, ką tada apskritai galima vadinti viešnamiu”. 1520 metų birželio 15 dieną popiežius Leonas X išleido bulę, kuria grasino pripažinti Liuterį eretiku ir ekskomunikuoti. Bulė davė jam 60 dienų terminą atsisakyti savo pažiūrų. Pirmieji jos žodžiai buvo tokie: “Pažvelk, Viešpatie, ir nuspręsk, ar ne laukinė kiaulė įsisuko į Tavo vynuogyną?” Būtent tuo metu gimė Liuterio traktatas Apie krikščionio laisvę, išleistas kartu su atviru laišku popiežiui. Į bulę jis atsakė veikalu Prieš antikristo bulę, kuriame rašė: ”Gerai žinau, kur yra mano paguoda ir jėga ir iš kur ateina mano apsauga prieš žmones ir prieš velnius. Ir toliau darysiu tai, ką manau tinkama daryti. Kiekvienas atsakys pats už save, kai ateis mirtis paskutinę dieną”. Tai buvo galutinis Liuterio išsiskyrimas su katalikų bažnyčia. Daugelyje Europos miestų pradėtos rengti jo raštų deginimo akcijos. Jis atsakė tuo pačiu, Vitenbergo universiteto kieme viešai sudegindamas popiežiaus bulę bei kiekvieno žmogaus religinio gyvenimo reguliatorių, bažnytinės valdžios ir jurisdikcijos simbolį—kanonų teisės knygą. 1518 - 1520 metais Liuteris išleido daug veikalų įvairiausiomis temomis: Traktatas apie santuoką, Pamokslas apie gerus darbus, Apie popiežiją ir kt., kurie plito po visą Šventąją Romos imperiją. Kiekvieną mėnesį už nedidelę kainą bet kas galėdavo įsigyti naujausią jo knygelę. Visi honorarai atitekdavo leidėjui ir spaustuvininkui, pats Liuteris niekada neėmė pinigų už savo knygas. Spaustuvininkai greitai suvokė, kad Liuteris buvo tas autorius, kurį kiekvienas norėjo skaityti. Jo raštai darė didžiulę įtaką. Vienas atsivertęs amžininkas 1522 metais rašė: “Aš mieliau prarasčiau savo kūną ir sielą, gyvybę ir turtus, nei atsisakyčiau savo įsitikinimų, ir taip yra ne dėl Liuterio, kurio asmeniškai nepažįstu, bet tik dėl jo raštų, kuriais jis skelbia Dievo žodį taip aiškiai ir su tokia pergalinga dvasia”. Apie Liuterio traktatų poveikį garsusis humanistas Erazmas Roterdamietis sakė: ”Liuterį geriau kulkomis, nei raštų žodžiais įveikti”.
1521 metais imperatorius Karolis V pakvietė Liuterį į Vormso susirinkimą atsakyti į jam iškeltus kaltinimus. Priešai vylėsi, kad Liuteris neišdrįs vykti į Vormsą, todėl įvairiausiais būdais stengėsi jį įbauginti. Tačiau Liuteris pareiškė : “Jei Vormse būtų tiek velnių, kiek čerpių ant stogų, aš vis tiek ten vyksiu”. Jam atvykus, popiežiaus legatas pranešė į Romą: ”Vieni laiko jį bepročiu, kiti—apsėstu, tačiau yra ir tokių, kurie mato jame rinktinį Dievo indą”. Vormse šis augustijonų vienuolis išgarsėjo neatsisakydamas savo įsitikinimų ir pareikšdamas, kad pavojinga yra eiti prieš savo sąžinę, teigdamas, kad tik nuoroda į Šventąjį Raštą gali jį priversti pakeisti savo įsitikinimus. Po Vormso susirinkimo visoje Vokietijoje plito reformatoriaus portretai, vaizduojantys jį su švytinčia aureole virš galvos arba su Šventosios Dvasios balandžiu rankose. Net buvo nukaltas medalis su įrašu: ”Jeigu Liuteris eretikas, tai juo buvo ir Kristus”. Liuteris niekada neišsižadėjo savo mokymo. Apskritai iš visų krikščionybės reformatorių jis išsiskyrė tuo, jog ypatingą dėmesį skyrė mokymo grynumo išsaugojimui. Gyvenimo pabaigoje jis rašė: ”Mes, protestantai, gyvenome taip pat blogai, kaip ir Romos katalikai. Tačiau mes kovojame ne dėl teisingo gyvenimo būdo, bet pirmiausia dėl teisingo mokymo. Štai ko nesuprato Viklifas, Husas, puolę tik blogą katalikų gyvenimą…Popiežių aš nugalėjau mokymu. Tik jis vienas sulaužė jam kaktą”.
1521 metų sausio 3 dieną Liuteris buvo atskirtas nuo Romos katalikų bažnyčios. Jo raštai ir portretai daug kartų buvo viešai deginami. Saksonijos kurfiurstas Fridrichas, kuris buvo Vitenbergo miesto savininkas, išgelbėjo Liuterį nuo persekiojimų, dešimt mėnesių paslėpęs jį Vartburgo pilyje. Tik nedaugelis draugų tuo metu žinojo, kur jis buvo. Šią tvirtovę reformatorius vėliau vadins savo tremties dėl Dievo liudijimo vieta—Patmosu. Pilyje Liuteris daug rašė, per 11 savaičių išvertė į vokiečių kalbą Naująjį Testamentą. Iki pat gyvenimo pabaigos nuolat tobulino savo vertimą. Jo pirmas visos Biblijos vertimas pasirodė 1534 metais. Versti Senąjį Testamentą jam padėjo jaunas graikų kalbos profesorius, vėlesnis jo bendražygis ir vienas iš Reformacijos lyderių po Liuterio mirties—Pilypas Melanchtonas bei kiti Vitenbergo teologai. Pagrindiniu vertimo principu Liuteris laikė Šventojo Rašto kaip vientiso teksto vienodumą ir jo interpretacijos daugiaprasmiškumą. “Niekur Dvasios nėra daugiau nei Jos šventuosiuose raštuose…Turime užtikrinti Raštui pačią garbingiausią vietą ir leisti jam pačiam būti teisingiausiu, paprasčiausiu ir aiškiausiu interpretatoriumi. Noriu, kad Šventasis Raštas pats viešpatautų, kad nebūtų suprantamas ir interpretuojamas niekaip kitaip kaip tik Jo Šviesoje ir Jo Dvasioje”. Reformatorius suvokė, jog Biblija nėra knyga su septyniais užraktais, kad po apaštalų laikų ją tokia pavertė nesuskaičiuojami jos aiškinimai, atnešę painiavą. Jis teigė, kad niekas negali suprasti iš Rašto nė jotos, jeigu jame nėra Dievo Dvasios. “Visų žmonių širdis akla. Taigi, jei net jie išmoktų visą Raštą atmintinai, vis tiek nieko jame nesuprastų. Tam, kad suprastum visą Raštą ir kiekvieną jo vietą atskirai, reikalinga Dvasia”. 1522-1534 metais buvo išparduota apie 200 tūkstančių (!) Liuterio Naujojo Testamento egzempliorių. Iki 1546 metų Liuterio Biblijos vertimas susilaukė 430 leidimų. Leipcige, kuriame gyveno 7,5 tūkstančio žmonių, 1522 metų rudenį tik per du mėnesius buvo išpirkta 3000 egzempliorių. Šis Biblijos vertimas į vokiečių kalbą buvo toks populiarus, kad net katalikai juo naudodavosi. Jei anksčiau katalikų bažnyčia slėpė Šventąjį Raštą nuo eilinių žmonių taip, kaip aštrūs daiktai slepiami nuo vaikų ar protiškai atsilikusiųjų, tai dabar Liuterio darbo su Biblija dėka ji tapo prieinama kiekvienam mokančiam skaityti. Aršus Liuterio priešas, kurio tikrai negalima įtarti simpatijomis Reformacijai, Johanas Kochlėjus rašė: ”Liuterio Naująjį Testamentą spaustuvininkai išplatino didžiuliais kiekiais. …Batsiuviai ir siuvėjai, taip pat moterys ir kiti neišsilavinę pasauliečiai skaito jį su didžiausiu troškuliu, kaip visaapimančios tiesos šaltinį…Kai kurie nešiojasi jį užantyje ir išmoko atmintinai”. Tris šimtmečius Liuterio Biblija buvo labiausiai skaitoma vokiška knyga.
Grįžęs iš Vartburgo 1522 metų kovo 6 dieną Liuteris vėl pakilo į Vitenbergo parapinės bažnyčios sakyklą, iš kurios nepamokslavo beveik metus: ”Tikėjimas niekada nepasiduoda, o meilė pasireiškia taip, kad artimas gali ją suprasti ir priimti <…> Pirmiausia turime pasiekti kitų žmonių širdis. O tai įmanoma skelbiant tik Dievo žodį, nes jei laimėsi širdį, tai laimėsi ir visą žmogų”. Liuteris pradeda vienuolynų naikinimo judėjimą, rašo prieš vienuolišką gyvenimo būdą, pats remia atsisakiusius vienuolystės, ragina juos kurti šeimas. Kai kurių mokslininkų teigimu, 10—15 milijonų žmonių turėtų būti dėkingi už savo gyvybę Liuteriui, paskatinusiam celibato sistemos griuvimą. Pats Liuteris 1525 metais vedė buvusią vienuolę Kotryną fon Borą ir susilaukė šešių vaikų. Liuteris skelbė, jog jei išteisinimas ateina per tikėjimą, tai bet kokie vienuoliški įžadai yra beprasmiai. “Dievas nenori tarnystės iš prievartos”. Nuo 1526 metų vėl ėmė dėstyti Vitenbergo universitete. Likusius dvidešimt metų praleido Vitenberge, kuris tapo pavyzdiniu reformacijos centru. Liuteris gerai suvokė savo pašaukimą, ir tai padėjo jam pereiti didžiausius sunkumus ir pasipriešinimą. “Visą savo gyvenimą siekiu, kaip pasakyta Izaijo knygoje, netylėti, bet pamokslauti. Ir tai darysiu tol, kol į pasaulį visu savo spindesiu neateis Kristaus Teisingumas ir neįsiliepsnos Jo gydantis gailestingumas”. Tai nebuvo Liuterio išdidumas, nes kitoje vietoje jis rašė: “Visiškai sutinku, kad kiti gali geriau nei aš ištaisyti esamą padėtį, bet, kadangi jie tyli, tai to siekiu aš ir siekiu taip, kaip moku”. Liuteris išties troško “padėti vokiečių tautai vėl tapti krikščioniška ir laisva nuo baisaus, pagoniško ir nekrikščioniško popiežiaus valdymo”. Gyvenimo vaisiai parodė, kad jam tai pavyko. Jis grąžino į Bažnyčią Šventojo Rašto autoritetą, visuotinės kunigystės principą, išteisinimo tikėjimu ir gerų darbų, kaip tikėjimo ir malonės pasekmės, apreiškimą, diktatoriškos ir centralizuotos bažnyčios aplinkoje atgaivino apaštališką, bendruomeninę bažnyčios struktūrą.
Literatūra:
- R. H. Bainton, Here I stand a life of Martin Luther, 1950.
- T. W. Best, Ulrich von Hutten and Luther’s open letter to Leo X, The Martin Luther Quincentennial by Gerhard Dünnhaupt, Detroit, 1985, p.65-78.
- P. Chaunu, Czas reform, Warszawa, 1989.
- J. Dillenberger, Martin Luther. Selections from his writings edited and with an introduction, New York, 1961.
- Dr. M. Lutra rozprawa o wolności chrześcijanina, przetł. Ks. O. Michejda, Cieszyn, 1917.
- Э.Г. Эриксон, Молодой Лютер. Психоаналитическое историческое исследование, Москва, 1996.
- W. Fläschendräger, Martin Luther, Leipzig, 1984.
- H. Grisar, Luther, Freiburg, 1911.
- L. Kołakowski, Luther Martin, Słownik filozofów, Warszawa, 1966, t. 1, s. 346 - 348.
- W. Landgraf, Martin Luter, Berlin, 1981.
- Lutherdrucke des XVI. Jahrhunderts, Rostock, 1995.
- J. Mathesius, Luthers Leben, 1917.
- W. Maurer, Von der Freiheit eines Christenmenschen. Zwei Untersuchungen zu Luthers Reformationsschriften 1520/1521, Göttingen, 1949.
- Д.С. Мережковский, Реформаторы. Лютер, Кальвин, Паскаль, Брюссель, 1990.
- H. A. Oberman, Luter. Mensch zwischen Gott und Teufel, 1982.
- A. Rondthalter, Dr. M. Luter. Życiorys reformatora, Łódz, 1929.
- Э.М. Соловьев, Мартин Лютер: время и дело, От Лютера до Вайцзекера, Москва, 1994, с.28-54.
- B. Stolt, Studien zu Luthers Freiheitstraktat, Uppsala, 1969.
- J. M. Todd, Marcin Luter, Warszawa, 1998.